Visum till Kina

Visum till Kina får du enkelt genom
att fylla i en blankett och skicka in den
med posten tillsammans med ditt pass
och ett foto. Ungefär en vecka senare får du
tillbaks ditt visum med posten. Klicka här
för att söka visum.

Hem > Affärer > Alibaba.com – Hur man undviker bedrägerier

Alibaba.com – Hur man undviker bedrägerier


B2B portalen Alibaba.com grundades 1998 av Jack Ma och har idag växt till att bli världens största mötesplats för leverantörer i Kina och importörer världen över. Alibaba.com har under de senaste åren fått ett något skamfilat rykte efter att bedrägerier varit vanligt förekommande. Det har till och med gått så långt att många ifrågasätter Alibaba.com som en pålitlig handelsplats. För att förstå situationen bättre måste man förstå vad portalen egentligen är.

  • Alibaba.com är inte en leverantör utan en handelsplats, i likhet med Tradera och Blocket. Precis som på alla andra handelsplatser på internet finns det både bra och dåliga aktörer.
  • Leverantörer på Alibaba.com kan välja att bli såkallade “Gold Suppliers.” Detta är en medlemstjänst och Alibabas största inkomstkälla. Alibaba verifierar att alla Gold Suppliers är registrerade företag, hur mycket kapital de har, vem som äger företaget och var de (uppges) att befinna sig. Detta är information som kan  vara mycket hjälpsam vid import från Kina, men det säger ingenting om följande;
    1. Huruvida leverantören kan leva upp till era krav på produkten
    2. Huruvida leverantören kan tillverka produkter som lever upp till EU krav på certifiering (ex. CE, RoHS och REACH). Långt ifrån alla leverantörer på Alibaba.com kan göra detta.
    3. Huruvida leverantören faktiskt tillverkar produkten – eller lägger ut den på en underleverantör.

Kort sagt, Alibaba.com huserar allt ifrån industriledande tillverkare och innovativa handelshus till garagefabriker och organiserade bedrägerier. I denna artikel kommer vi att kolla närmare på det sistnämnda – bedrägrier vid import från Alibaba.com.

Typer av bedrägerier och hur man skyddar sig

Typ #1 – Betalningsbedrägerier

Jag har genom åren fått desperata samtal från företagare som sett hundra tusentals kronor gå upp i rök. Jag har också sett misstänkta bedragare stänga ner sin verksamhet helt och hållet i samband med att vi skall göra en inspektion innan vi lägger en beställning. Ett betalningsbedrägeri bygger helt och hållet på att man lurar kunden att betala till “fel” mottagare och kontonummer. Det som är riktigt skrämmande är att ytterst få importörer bemödar sig att kolla att mottagaren verkligen stämmer överens med det företaget som står listat som ett verifierat företag på Alibaba.com. Nedan följer en fallstudie;

  1. Johan hittar leverantören “Shanghai Great Watches Limited” på Alibaba.com och bestämmer sig för att köpa in prover. Efter förhandling och kontroll av prover bestämmer sig Johan för att lägga en beställning på 200 klockor från denna leverantör. “Shanghai Great Watches Limited” är en Gold Supplier sedan 4 år tillbaka så Johan känner sig trygg med denna leverantör.
  2. Candy Liu på “Shanghai Great Watches Limited” utfärdar en faktura (Proforma Invoice) på 2000 dollar som skickas via e-post.
  3. Johan får ett till epost från Candy Liu, som nu bytt epost adress till shanghaiwatch11@163.com.cn. Hon hade gjort ett fel på den första fakturan som hon nu har rättat till.
  4. Johan tar emot fakturan och kollar så att priset stämmer. Allt ser bra ut så han betalar in beloppet på en gång. Johan förväntar sig att betalningen är framme senast 5 dagar senare.
  5. Efter 5 dagar har ingen betalning kommit fram.
  6. 10 dagar efter betalningen börjar Johan misstänka att han blivit lurad av Shanghai Great Watches Limited – Candy Liu hävdar bestämt att så inte är fallet. Candy Liu kräver att få se ett kvitto på betalningen som gjorts. Detta ordnar Johan snabbt genom att bifoga en PDF fil från internetbanken.
  7. Candy Liu noterar Johan omgående om att han inte alls betalat “Shanghai Great Watches Limited” utan att mottagaren på hans betalning är “Zhengnan Trade Enterprise Limited” i Hong Kong. Johan förstår inte vad problemet är då han ju fått fakturan från Candy Lius epostadress.
  8. Candy Liu förklarar att Johan utsatts för ett betalningsbedrägeri och att han varken kommer få några klockor, eller pengarna tillbaka då dessa redan tagits ut i kontanter av bedragaren. Johan får således ta förlusten och chansen att någonsin kunna spåra pengarna är obefintlig.

Det som hände i steg 3 är att någon övervakat Candy Lius epost och väntat på att slå till först efter att Candy Liu skickar en faktura till en kund som är redo att betala. Allt bedragaren behöver göra är att göra en kopia på den digitala fakturan – men med en annan mottagare och kontonummer.

Vad kan man göra för att undvika Alibaba.com bedrägerier?

  1. Kontrollera att mottagaren stämmer överens med företagsnamnet på Alibaba.com. Detta är ingen garanti för att leverantören är bra eller att de inte fuskar i produktion. Dock kan man vara säker på att ens pengar faktiskt kommer fram till ett företag som är registrerat och investerar pengar i att marknadsföra sig till omvärlden.
  2. Det räcker trots allt inte med att enbart byta ut ett kontonummer då bankerna alltid kontrollerar att det kontonummret matchar mottagaren.

  3. Acceptera inte digitala fakturor utan kräv att leverantören skickar en papprsfaktura som är stämplad med företagets officiella stämpel och påskriven av dess VD (Legal Representative).
    1. Företags stämpel skall matcha dess engelska namn (se Alibaba.com) eller dess kinesiska namn (se leverantörens “business license”
    2. Signaturen skall matcha det namn som står på Alibaba.com, under just “Legal Representative)
  4. Undvik företag som inte vara medlemmar på Alibaba.com i mer än 1 års tid
  5. Undvik leverantörer med mycket lågt kapital (under 100 000 RMB). Hur mycket ett företag har kan ses på Alibaba.com under “Registered Capital”.
  6. Fatta misstanke omgående om leverantören påstår att denne bytt epostadress eller vill uppdatera fakturan utan att ni begärt en ändring.

Vem är bedragaren?

  1. En utomstående hackare eller organiserad kriminell grupp som specialiserar sig på betalningsbedrägerier.
  2. Johans kontaktperson, Candy Liu, eller någon annan anställd på Shanghai Great Watches Limited. Vi har sett fall då kunden kontaktat Företag A på Alibaba.com, fått en faktura från Företag B och sedan betalat till Företag C. Detta då en anställd på Företag A lägger ut ordern för tillverkning på en undermålig underleverantör (Företag B) och tar betalt till sitt eget hemliga företag i Hong Kong (Företag C).

När kunden senare insåg att denne blivit lurad på 200 000 kronor så vägrade Företag A (som kunden trodde denne gjorde affären med) att ta något ansvar då denne varken fått betalt eller skickat en faktura.

Typ #2 – Märkesvaror

Trots att året är 2013 så tror många att det faktiskt är möjligt att tjäna en rejäl hacka på att importera Adidas skor och Apple Iphones. Jag kan garantera att dessa multinationella företag har en armé av oerhört intelligenta och erfarna “Supply Chain Managers” som har järnkoll hela leveranskedjan från råvaror till försäljning i butik. I många fall så äger de såväl fabriken i Kina som butiken i Sverige. Att de skulle låta varor läcka ut till småskaliga importörer är helt otänkbart och den som får ett erbjudande om att köpa märkesvaror till otroliga priser kommer att hamna i någon av de följande situationerna;

  1. Utsättas för ett betalningsbedrägeri, se ovan. Bedrägerier är mycket vanliga när det handlar om import av illegala kopior.
  2. Importera illegala kopior, få godset konfiskerat av tullen och åtalas på varumärkesintrång
  3. Många har fått för sig att det är möjligt att köpa bland annat märkeskläder som tillverkats efter ordinarie arbetstid. Detta är en myt och även om det vore sant är parallell import olagligt.

Typ #3 – Leverantören fuskar under produktion

Denna typen av bedrägeri är långt mycket svårare att skydda sig emot gentemot Typ #1 och Typ #2 vilka kan motverkas genom enkla åtgjärder. Kvalitetsproblem kan se ut på flera sätt, exempelvis följande;

  • Fel dimensioner
  • Fel färg
  • Fel position på tryck
  • Skador på yta och kanter
  • Felaktigt material
  • Felaktiga komponenter
  • Låg hållbarhet
  • Ej CE godkänd
  • Brandfarlig
  • Giftig

Kvalitetsproblem vid Kina import uppstår av två följande anledningar;

A.) Missförstånd mellan importören och leverantören

Ett missförstånd är inget bedrägeri, men resultatet är ändå katastrofalt. Jag skulle säga att missförstånd är mycket vanligare än bedrägerier, och de uppstår av följande anledningar;

  • Kommunikation. Här i Kina talas det kinesiska, inte engelska. På pappret kan landet stoltsera med flera hundra miljoner engelsktalande men realiteten är helt annorlunda. Faktum är att engelska kunskaperna är otroligt bristfälliga och t.o.m högutbildade har svårt att förstå och tala engelska.
  • Importören förutsätter att alla leverantörer av en viss produkt kan tillverka alla typer av en viss produkt. Det är helt fel. Även om en leverantör kan tillverka en klocka innebär det inte att dom kan tillverka din klocka.
  • Många importörer antar att leverantörer i Kina per automatik lever upp till EU krav på certifiering (Ex. CE och RoHS). Kina är inte EU och det är helt och hållet upp till kunden att tydligt specificera detta innan produktion. Varor kan inte modifieras i efterhand för att bli, exempelvis, CE godkända. Då endast en minoritet av leverantörerna klarar av att tillverka produkter som lever upp till EU krav är det självklart fundamentalt att ta upp frågan i ett initialt skede. Det är ett slöseri med tid och pengar att förhandla priser med och köpa prover ifrån en leverantör som från första början inte kan leverera produkter som är lagliga att importera till Sverige.
  • “Bra kvalitet” är ingen internationell standard utan kvalitet bestäms av de produktspecifikationer som kunden bifogar till leverantören. Material, komponenter och diverse bearbetningar avgör funktionalitet, utseende och hållbarhet. Jag föklarar detta koncept djupare i nästa steg.

B.) Leverantören fuskar under produktion

Sist på listan och utan tvekan den största risken vid import från Alibaba.com. I grund och botten krävs det att man ser en produkt som en summa av dess delar istället för som en enhet. Nedan följer ett exempel på hur en klocka som ser exakt likadan kan tillverkas på två helt olika sätt;

Version 1 – Högre kvalitet

  • Case: Stainless steel
  • Movement: Citizen IL22 (Made in Japan)
  • Thickness: 6 mm
  • RoHS Certified: Yes
  • Inköpspris: 152 SEK / Butikspris: 1490 SEK

Version 2 – Låg kvalitet

  • Case: Zinc alloy
  • Movement: OEM, No brand (Made in China)
  • Thickness: 10 mm
  • RoHS Certified: No
  • Inköpspris: 38 SEK / Butikspris: 249 SEK

Det enda sättet att motvera att leverantören byter ut exempelvis urverket mot ett billigt sådant är att specificera exakt vilket urverk man önskar. Varje produktspecifikation som lämnas öppen för leverantörens tolkning kan leda till ett missförstånd eller att leverantören använder ett billigt och undermåligt material eller en komponent för att förbättra sina egna marginaler.

Som importör måste man också kommunicera till leverantören att man kommer att följa upp med en eller flera kvalitetskontroller innan leverans. Även om man inte har råd med en kvalitetskontroll (Cirka 2500 SEK) så kan man iaf låta leverantören tro detta då resultatet ändå är att leverantören med större sannolikhet kommer att tillverka produkten i enlighet med de specifikationer man önskar.

Det är också viktigt att man inte betalar allt i förskott utan betalar 30% innan tillverkning och 70% efter tillverkning. Betalar man allt i förskott och sedan upptäcker kvalitetsproblem har leverantören inget incitament för att rätta till “misstagen”.

Kort sagt kan man sammanfatta det med följande;

  1. Bifoga en detaljerad produktspecifikation som inte lämnar någonting “öppet för leverantörens tolkning”
  2. Betala förskott – men inte mer än 30%
  3. Påpeka tidigt att ni kommer att kvalitetskontrollera produkten innan leverans och att felaktigheter leder till att de inte får fullt betalt (resterande 70%).

Fredrik Grönkvist är bosatt i Shanghai och är delägare i medlemstjänsten ChinaImportal.com som hjälper småföretag och e-handlare att importera från Asien och att undvika bedrägerier.


Artikeln postad av
Kommentarer
  1. Rostam skriver:

    Hi,
    Thank you for all great information.
    How much does it cost to get your practical help in case I wanted to import goods from china?
    Regards,
    Rostam

  2. yalaxow xussein roble skriver:

    i like to bay somthing from ALIBABA sow i can get information that ,thanks

Leave a Reply to yalaxow xussein roble

Foton och bilder från Kina