Visum till Kina

Visum till Kina får du enkelt genom
att fylla i en blankett och skicka in den
med posten tillsammans med ditt pass
och ett foto. Ungefär en vecka senare får du
tillbaks ditt visum med posten. Klicka här
för att söka visum.

Hem > Affärer > Affärsresa till Kina

Affärsresa till Kina

Affärsresa till Kina – att tänka på (för Mittensrike.se)

Mitt namn är Fredrik Grönkvist, numera bosatt & verksam i Shanghais pudong-distrikt. Sedan 2010 driver jag bolaget ScandinAsian Enterprise (www.scandinasian.se) som hanterar hela – eller delar – av svenska, tyska & schweiziska företags importaffärer.

Många importörer är ganska pålästa och är väl medvetna om att en stark relation är grundläggande för framgångsrika affärer i Kina – givetvis stärker man sin position genom att faktiskt ta sig till sin leverantör – men det finns fallgropar & misstag som leder till att man i slutändan riskerar att ha kastat bort tid – och pengarna för flygbiljetten.

1.) Är allt på plats?

- Inte sällan besöker importörer sina potentiella leverantörer i ett för tidigt skede – man hittar ett par leverantörer på Alibaba eller Globalsources och det ser bra ut – fina bilder och intressanta produkter. Väl på plats möts den svenska representanten av en delegation som inte talar någon engelska – samtidigt som man själv inte hyrt in en kinesisk tolk – kanske har dom inte ens en egen produktionsfacilitet – och det finns inga prover att varken se eller ta på. Resultatet kan bli att man åker hem förvirrad och tomhänt.

Detta måste undvikas – vilket lättast sker genom att man har möten med ett flertal leverantörer (4 – 10) inom samma geografiska område. Att verifiera prover & ha regelbunden kontakt med leverantören (vissa leverantörer avslöjar sitt ointresse för affärer redan här genom att aldrig svara i telefon eller följa upp e-post) innan man åker ner kan vara avgörande!

Tänk på att många delar av Kina är väldigt underutvecklade – likaså delar av infrastrukturen. Därför bör man planera för förseningar och långa restider mellan möten.

2.) Ha tydliga mål & håll dem inte hemliga

Skriv en lista med frågor och produktspecifika krav – samt eventuella andra mål ni önskar uppnå under ert möte med en specifik leverantör. Kinesiska affärsmän föredrar oftast att få tillgång till detta underlag redan innan mötet – så glöm inte att skicka detta i förväg till er kontaktperson.

Läs på noggrant om företaget ni skall besöka – vilken bolagsform har de? – hur mycket kapital finns registerat? – hur många anställda har de på QC & RD avdelningen? – detta är uppgifter ni kan få genom att snabbgranska simpel Alibaba sida.

Lägg upp en plan i samförstånd med er leverantör – där ni redogör hur ni vill gå tillväga under affären – detta kan röra sig om utveckling av prover och beställningens olika faser – huruvida ni kommer begära kvalitetskontroll eller ej – och när. Prisbilden bör även den tas upp.

3.) Tala med rätt person

Kinesiska företag har en hierarki som är mer strikt än den svenska – tänk på att alla era produktspecifikationer kommer att filtreras varje gång informationen passeras mellan säljare, ingenjörer, mellanchefer & General Manager – försök att få ett ord med någon som sitter så högt upp så möjligt för att minimera risker för missförstånd och felöversättningar (det finns många fel att göra på vägen från svenska till engelska och slutligen kinesiska)

4.) ”We will send you an e-mail later”

Nej tack, se till att få ut så mycket som möjligt när du väl är på plats – om det inte funkar idag så åk tillbaka imorgon. Om det rör sig om synnerligen stora affärer – bör man ha överseende med att det kan vara värt att missa ett flyg trots att man betalt för det. Vad är 3- 4000 kronor för en ny flygbiljett att fundera över när man gör upp affärer för flera hundra tusen – eller miljoner – kronor.

5.) Ett lyckat möte är en dålig anledning att slappna av

Förhoppningsvis åker du hem med något konkret – ni har en plan för hur ni planerar att gå tillväga och ni har fastställt en prisbild. Det vore ett stort misstag att i detta skede slappna av och förvänta sig att allt kommer gå som på räls – det är inte konstigt efter det kungliga mottagande många utländska kunder ofta får i detta land – givetvis är det lätt att svepas med.

Utgå från att affären har en hög riskfaktor – och håll tät kontakt. Bäst av allt är om ni har någon på plats – av två anledningar. Det sätter större press på leverantören att leverera bra produkter då denne vet att ni har professionell representation på plats & ni har möjligheten att snabbt agera och sätta folk på fabriksgolvet eller i förhandlingsrummet på nytt – om en krissituation skulle uppstå.

Jag föreslår också att ni jobbar löpande med flera leverantörer – varpå ni inför produktion väljer ut minst en leverantör. Allvarliga problem kan uppstå under utveckling av prover – och leverantören kan komma att visa en betydligt sämre sida senare i processen – många leverantör vet att en importör inte vill gå igenom utveckling av prover & verifiering av leverantörer en gång till – en process som är dyr och tar många månader – i en sådan situation är inte sällsynt att en leverantör driver igenom krav & villkor som importören inte annars hade accepterat – men gör det i desperation. Detta kan resultera i stora ekonomiska förluster.


Artikeln postad av
Kommentarer
  1. Scandinasian skriver:

    Det är ofta guld värt att besöka sina leverantörer och vet av egen erfarenhet att det oftast ger ett mycket bättre utfall på hela affären – dock inte alltid såklart.

    Man måste dock ha satt upp väldigt tydliga mål med resan och ha bra och tydlig struktur under samtliga möten – annars riskerar man att komma hem ganska tomhänt dessvärre. Man bör ej heller begränsa sig till enbart ett fåtal leverantörer – och ännu värre, redan innan resan bestämt sig för vilka leverantörer man SKA göra upp affären med.

    Räkna kallt med att X antal leverantörer inte kommer leva upp till era krav på produkt och eventuellt kontrakt – i dessa fall är det viktigt att man har portfölj med leverantörer att välja från så att man inte är tillbaka på noll bara för att det sprack på första eller andra bästa. Ett stort misstag är även om man i sin desperation, för att man befinner sig i Kina och snart skall hemmåt, väljer att backa för leverantören och ger sig in i ett ostabilt affärsförhålande.

    Sist men inte minst, kräv svar på era nyckelfrågor när du är på plats, acceptera inte att få svar ”nästa vecka” när du 12 timmars flygresa och 6 tidzoner bort.

  2. Johan skriver:

    Bra råd och skulle bara vilja lägga till nedan ord i en positiv anda.

    1.
    Saker vi tar för givet och därför inte specefierar i produkt beskrivningen är saker som den Kinesiska leverantören kommer försöka ändra på för att spara några ören/enhet o ändring.
    Så detaljerad produkt beskrivning är ‘A’ och sen att ständigt följa upp med att verifiera produkter Innan de levereras, är ‘O’.
    Samt lite verifiering av produkter då de faktiskt har levererats.

    2.
    Mindre ordrar är bättre då du minskar risken för att leverantören ändrat i produkten på någon punkt som missats i specefikationerna, eller i de fall då de helt enkelt ändrar i alla fall… Detta händer pga okunskap. Med okunskap menar jag att T ex att de byter ut en viss substans då de hittat en ‘liknande’ som är billigare, med följden att produkten kanske blir giftig.

    3.
    Vid problem med leverantören så är du, oftast, rättslös så arbeta med att minimera pengar som du ligger ute med då dessa är förlorade vid problem.

    Såg en rolig serie om totalt tre episoder med tre olika personer som försökte lyckas genom att göra affärer i/med Kina.
    En person gjorde redan affärer men åkte tillbaka för att följa upp några leverantörer som inte höl måtet eller som helt enkelt inte levererade trotts avtal och pengar levererats.
    En annan byggde sin egen fabrik och lyckades, tack vare tur och att han bosatte sig på orten där han byggt fabriken.
    Den tredje personen förlorade allt sin uppfinning samt en hel del pengar då han blev desperat och inte hade förstånd att förstå när det var dax att dra sig ur…

Leave a Reply to Scandinasian

Foton och bilder från Kina