Visum till Kina

Visum till Kina får du enkelt genom
att fylla i en blankett och skicka in den
med posten tillsammans med ditt pass
och ett foto. Ungefär en vecka senare får du
tillbaks ditt visum med posten. Klicka här
för att söka visum.

Hem > Blogg om Kina > Dag 8: Första dagen i Shanghai

Dag 8: Första dagen i Shanghai

Jag vaknade först av alla i min kupé och bestämde mig för att lämna dom och sätta mig i restaurangvagnen istället. Där satt redan tjejerna från Kanada som jag såg igår och sen ett par tyskar. Kanadensarna hade nog drabbats lite av kulturchock, för dom klagade en massa på att det var svårt att klara sig bra i Kina. Svårt att få mat man ville ha och så vidare. Jag kände mig ganska erfaren då, men sen kom jag på att jag bara hade varit en vecka i Hongkong där alla ändå pratar engelska, och det är nog inte så svårt. :)

Till frukost försökte jag beställa äggröra med räkor och ris, men jag fick stekt kött med jordnötter och bönor. Fast riset blev rätt!

När jag kom till Shanghai så försökte jag hitta turistinformationen som enligt min guidebok skulle finnas vid södra utgången av Shanghais tågstation. Det var väldigt svårt att hitta den, bara ett litet bås utan några som helst engelska ord som indikerade att det var turistinformation. Jag förstod ändå att det var rätt eftersom det fanns lite broschyrer och kartor i ett ställ utanför.
I turistinformationen satt det en ganska bister kinesisk kvinna. John från Hongkong hade gett mig namnet på ett hotell han kände till i Shanghai, men han kunde bara namnet och inte adressen så det var därför jag tänkte fråga om hjälp i informationen. När jag sträckte fram min lapp med hotellnamnet på (skrivet på kinesiska) så motade hon bara bort den och sa No. Istället gav hon mig en broschyr från ett annat hotell. Jag försökte igen med min lapp, men fick ännu ett No tillbaks, lite strängare den här gången. Med hjälp av lite teckenspråk försökte jag fråga hur mycket det kostade, och fick svaret 180 yuan. Det var ju inte särskilt farligt så jag tänkte det var enklare att göra som hon sa än att fortsätta bråka om mitt hotell. Jag fick betala direkt till henne och det kändes inte helt okej, men jag vågade inte riktigt bråka om det heller. När hon fått pengarna så pekade hon på mig, och sen utanför kontoret nånstans. Jag trodde hon menade att jag skulle vänta utanför, men så fort jag började resa mig på så skrek hon NO! till mig, så jag satte mig ner igen och kände mig dum. Hon tog upp telefonen och ringde någonstans. När dom på andra sidan hade svarat så sträckte hon fram luren till mig och sa Hello!. Jag tog luren och sa också Hello i den… den jag pratade med kunde mycket bra engelska och var från hotellet. Han sa åt mig att vänta där så skulle hotellet skicka en bil för att hämta upp mig.

Efter en stund kom en kille i en minibuss och hämtade upp mig. Chauffören såg inte ut att vara mer än 16 år och han körde dessutom som en galning. Jag letade efter säkerhetsbältet, och själva bältet fanns men inget spänne så jag kunde inte använda det i alla fall.

Hotellet är jättefint faktiskt. Mitt rum är ett stort dubbelrum, inte så speciellt fint men ändå helt okej för 180 spänn per natt. Efter att jag duschat så la jag mig på sängen för att kolla på tv en stund. Det statliga tv-bolaget heter CCTV och dom hade en massa kanaler. CCTV9 var på engelska till och med, och dom hade diverse reportage om Kina. Faktiskt så var dom ofta ganska kritiska, men bara lite, och alltid med slutsatsen att det var på väg att bli mycket bättre. Tex föroreningarna och så vidare.

Först var jag lite orolig för att mitt hotell skulle vara ute i förorten nånstans, men efter att ha bett dom i lobbyn peka på kartan så märkte jag att hotellet ligger ganska nära The Bund. The Bund är en berömd gata som går längs med vattnet och alla byggnader är av europeisk stil. Jag gick dit direkt, och blev mottagen av en massa försäljare som ville sälja allt möjligt skräp. Mest klockor och kinesiska målningar. Jag hittade en tysk pub som hette Fest Brewhouse, och dom bryggde faktiskt sin egen öl där inne. Det var grymt gott dessutom! Jag satt resten av kvällen där innan jag åkte tillbaks till hotellet. Jag hittade inget visitkort med hotellets adress på på rummet, men däremot ett litet set med sytråd och nål och sånt som jag tog med i fickan. Taxichauffören som jag visade upp sykittet för trodde nog först att jag ville han skulle laga mina byxor eller nåt, innan han upptäckte hotellets namn på den och körde mig dit. :)