Visum till Kina

Visum till Kina får du enkelt genom
att fylla i en blankett och skicka in den
med posten tillsammans med ditt pass
och ett foto. Ungefär en vecka senare får du
tillbaks ditt visum med posten. Klicka här
för att söka visum.

Hem > Blogg om Kina > Dag 13: Skönt att vara i Peking

Dag 13: Skönt att vara i Peking

Jag vaknade grymt tidigt av att en av tågets städerskor bankade på dörren och frågade om vi hade nåt skräp som hon kunde ta. Hon fick ett par ölburkar från igår. Efter det somnade jag om, bara för att nån halvtimme senare väckas på samma sätt av samma tant med samma fråga. Jag försökte försäkra henne om att jag inte hade hunnit dricka några fler öl, eftersom jag sovit osv. Vid det laget verkade vi vara ganska nära Peking i alla fall, så jag började klä på mig och plocka ihop mina grejer.

Bob, amerikanen, sa att han ville bjuda mig på frukost på sitt hotell. Jag tackade ja men sa att jag kunde betala för mig själv. Utanför Pekings tågstation så hade vi rätt svårt att hitta en taxi. Vi såg flera tomma bilar som åkte förbi oss och en del av dom vinkade tillbaks till oss. Vi drog slutsatsen att dom nog inte fick lov att stanna så vi sökte oss till tågstations uppmärkta taxikö istället. Där gick det bättre.

Jag insåg direkt att jag föredrar Peking framför Shanghai. Trafiken verkade lugnare och gatorna var mycket större och bredare. I och för sig var det tidigt på morgonen en söndag, det kanske inte är så trevligt under rusningstrafik här heller.

Frukosten som Bob ville bjuda mig på kostade 100 yuan, så då ville jag verkligen betala själv och han klagade inte direkt på det. Det var en bra frukost och det var länge sen jag åt så mycket. Efter frukosten så skildes Bob och jag åt och jag tog en taxi vidare mot mitt hotell.

Jag hade rätt svårt för att hitta det. Först frågade jag en fransk kvinna om vägen men hon hittade ungefär lika bra som jag där. Jag gick omkring inne bland Pekings gränder, så kallade Hutongs. Det var imponerande att gå där faktiskt, jag gillar miljön. Jag blev inte lika imponerad av mig själv dock när jag insåg att jag kommit tillbaks till samma ställe för fjärde gången. Då gick jag fram till några kineser och pekade på de kinesiska tecknen i min guidebok, och dom visste precis var hotellet låg.

Hotellet heter Far East Hotel och jag blev faktiskt väldigt imponerad av det. Det såg nybyggt ut och därmed rent och även modernt. Priset för en sängplats i en av sovsalarna är 60 yuan per natt och en öl i baren kostar 2 yuan!

Jag passade på att tvätta alla mina kläder och även mig själv, och sen har jag även suttit och uppdaterat mina anteckningar för att komma ifatt lite. Även om jag inte brukar ha så mycket att göra så märker jag att det är lätt att hamna efter med anteckningarna. Jag gillar att skriva om vad som har hänt under dagen, för det är så lätt att glömma bort små detaljer annars. Jag satt i baren och drack öl och skrev dagbok. :) Jag testade även maten och åt någon slags biff i söt chilisås med ris och det var gott. Dom visade en film på tv:n i baren och jag satt och slökollade ett tag innan det blev för mycket folk där för att kunna höra nåt av tv:n. Det fanns ett fusball-spel (bordsfotboll) i baren och det stod några ungdomar där och spelade. En norrman, en amerikan och en italiensk tjej. Jag och norrmannen blev ett lag förstås och vi vann hela tiden mot dom andra. Vi tog även några öl ihop och pratade lite. Dom pluggade i Hongkong och var här på lite semester.

Jag gick tillbaks till mitt rum för att se om jag hade fått några rumskompisar. Förutom jag så bor det nu även tre fransmän och en amerikan i mitt rum.

Idag är jag på bättre humör än på länge faktiskt. Det har varit kul att få prata lite med västerlänningar. Jag kände mig rätt ensam i Shanghai men nu är jag väldigt optimistisk inför min vecka i Peking.