Visum till Kina

Visum till Kina får du enkelt genom
att fylla i en blankett och skicka in den
med posten tillsammans med ditt pass
och ett foto. Ungefär en vecka senare får du
tillbaks ditt visum med posten. Klicka här
för att söka visum.

Hem > Blogg om Kina > Dag 12: Sista dagen i Shanghai

Dag 12: Sista dagen i Shanghai

I morse sov jag länge och ville egentligen mest vänta på tåget för att åka från Shanghai. Men jag blev hungrig och gick ut. Jag hittade en italiensk restaurang och beställde in en lasange som faktiskt var väldigt god. Även om kinamaten ofta är extremt god så känns det bra att äta lite västerländsk mat ibland också. Jag menar riktig, inte McDonalds (eller kebab :)).

Efter lunchen åkte jag till Pudong som är det moderna området med en massa skyskrapor precis öster om floden Pudong, på andra sidan The Bund. Jag åkte upp i en byggnad som heter Jinmao, som är runt 400 meter hög. Utkikstornet finns på 88:e våningen men min guidebok tipsade om att man skulle åka till fiket som ligger på 87:e och slippa betala entreavgiften. Jag gjorde så, men upptäckte att dom visst hade entreavgift dom också. Inte lika mycket som våningen över dock. Det var lite smådimmigt utanför men det var fin utsikt ändå och jag kunde titta ner på The Bund och hela centrala Shanghai för den delen. Jag åt en tallrik med vårrullar och drack en kinesisk öl, och mådde ganska bra. Bakom mig satt en grupp med svenskar och jag hoppades att dom inte skulle se att jag var svensk också. Jag blev glad att dom satt där ändå, för även om jag inte har trivts så superbra hittills på min resa så märkte jag att jag inte längtar hem ett dugg. Jag har drygt en vecka kvar och det ser jag faktiskt fram emot.

Med tanke på missödet igår så började jag åka till tågstationen en och en halv timme innan avgång istället för en halvtimme som igår… den här gången fick jag dessutom en taxi direkt, så jag hade rätt mycket tid att spendera på stationen. Jag testade lite kinesiska dumplings som kostade 10 kronor.

Min hytt på tåget var väldigt fin och till och med lyxig. Sängarna såg sköna ut och jag började hoppas på att jag skulle få ha hela kupén för mig själv, men precis innan avgång så kom det in en man i 60-årsåldern. Det var en amerikan som hette Bob, och han var faktiskt väldigt trevlig. När tåget hade börjat åka så gick vi och satte oss i restaurangvagnen och pratade. Han hade bott i Japan i 13 år och jobbat som lärare. Han hade också rest runt en massa, och hade mycket historier att berätta.