Visum till Kina

Visum till Kina får du enkelt genom
att fylla i en blankett och skicka in den
med posten tillsammans med ditt pass
och ett foto. Ungefär en vecka senare får du
tillbaks ditt visum med posten. Klicka här
för att söka visum.

Hem > Blogg om Kina > Dag 5: Ettårskalas på Lantau

Dag 5: Ettårskalas på Lantau

När jag vaknade slog det mig att jag fortfarande var tillsammans med Shirley, och att jag nu antagligen skulle få spendera ytterligare en dag med henne. Jag märkte dock att det var en fördel att ha en kinesisk kompis med sig till frukost, för hon visste ju precis var och hur man kunde få god frukost. Jag åt en ordentlig frukost för första gången i Hongkong. :)

Jag fortsatte att hänga efter Shirley, men jag började lite smått få panik över henne. Det var nästan obehagligt och jag ville inget annat än sticka. Igår hade John ringt till mig, killen jag träffade andra dagen. Han bjöd in mig till hans kompis Bills dotters ettårskalas, och jag såg det som en bra chans att bli fri från Shirley. Det var dock rätt svårt att försöka få henne att inte bjuda in sig själv på kalaset, men till slut hade jag övertygat henne (utan att vara taskig på nåt sätt) och jag kunde äntligen andas igen. :)

Jag åkte till Central Station där jag skulle möta John. Han såg rätt risig ut, för han hade varit ute och festat hela natten och tydligen inte sovit mer än tjugo minuter totalt. John jobbade sju dagar i veckan på ett företag som nån slags säljare, och han tyckte mycket illa om jobbet. Han sa dock att han var tvungen att jobba där för att kunna få tillräckligt med erfarenhet att starta något eget företag senare. Alla Hongkong-bor jag har träffat hittills har faktiskt haft liknande inställning.

Vi tog färjan till Lantau och det tog ungefär en timme. På Lantau såg det helt annorlunda ut jämfört med Hongkong-ön och Kowloon. Här var det mycket mer outbyggt och traditionellt. Vi åt middag på en restaurang på stranden med en stor uteservering. Det kom ganska mycket folk dit. Förutom Bill, hans fru och dotter kom även deras respektive föräldrar dit plus nån faster eller vad hon nu var. Även ytterligare ett par kompisar till Bill. Tydligen så är ettårsdagen viktig för ett koreanskt barn, och Bills fru hade åkt ända från Korea för att fira just idag.

Det kändes väldigt speciellt att ha blivit inbjuden till en sån här privat fest, vi hade ju bara träffats en gång tidigare och dom visste egentligen inte alls vem jag var.

Klicka på mitt namn under rubriken för att läsa om de andra dagarna under min resa.